Friday, March 03, 2006

Peluang Keemasan


It’s still a grapevine. Nothing being corroborate until we go up to the barn and the family will have a discussion about it. Well, it would only be between the boys and their dad so us ladies (me, Lucy and maybe even the MIL) would just have to sit back and let them have their talk… Probably I might suggest that we go down to Skipton town and do bit of shopping or even enjoy a cup of tea and a scone. But I think that my suggestion will be taken lightly or even be ignored knowing Lucy, she might want to sit down with them and join in the discussion which I find it inappropriate but I could be wrong kan? Call me old fashion, call me ulu or whatever but that’s just me! Ialah, Lucy tu orangnya ada sikit aggressive especially when it comes to tunang dia (my BIL) punya duit and kedudukan my BIL in the dad’s company… Aku tak kisah lah… Apa yang bapak dia nak berikan untuk James, aku hanya dapat bersyukur kepada Illahi dengan rezeki yang diberikan. Aku tak nak lah masuk campur hal dia dan bapak dia… Bukannya aku tak nak ambik tahu, it’s just that I know my place and my place as a wife is to support my husband in any shape or form…. And my place as a daughter in law is to just respect the bapak mertua keputusan and apa-apa yang dia nak cakap lah!

Alamak, in the midst of writing this, rasa nak muntah-muntah pulak! Tak sempat nak pergi tandas tekak dah tak loya lagi… Hmmm… agaknya kopi yang aku buat terlalu pekat kot? Anyway, dah okay dah…

Okay, balik hal ehwal keluarga ipar aku nih… Bapak ipar ada company sendiri. Dia buat Steelwork – traditional steelwork dan sekarang ni abang ipar aku dah bekerja dengan bapak dia sebagai Design Engineer (agaknyalah)… Kira sekarang nih hidupnya mewah jugaklah – gaji naik, semua naik… So kirakan when it comes to wang, dia tak ada masalah. Tapikan, tunangnya tuh, asyik merungut ajer pasal tak ada duit padahal diaorang pakai join akaun (walaupun masih bertunang, diaorang tinggal sebumbung) duit tuh mestilah melambung-lambung. Apa orang kata, tak cukup pakai/makan? Entahlah… So setiap kali jumpa or kalau kita ajak nak pergi mana-mana dia rungut cakap tak cukup duit, not enough money… Not enough money kebabai engkau! Aku tengok diaorang tuh sihat walafiat, lepas tuh selalu keluar makan malam memandang kan si Lucy tuh tak masak – mana tak cukup duit kan? Entahlah, ni kira bangsa tak tahu nak bersyukur lah kan? Ada duit lebih tuh hulur-hulur lah sikit kat mana-mana yang memerlukannya… Macam kita ker (kwang, kwang kwang)… Tapi itu duit dia, hak dialah. Dia nak buat apa dengan duit tuh dia punya pasallah kan?

So kita berbalik pulak hal yang bapak mertua ku yang budiman nak bincang dengan anak-anaknya… Bapak mertua ingin James join syarikat dia as a Civil Engineer in charge in some of the projects and dia pun ingin tahu bila James dapat join dia? Kalau boleh secepat mungkinlah. Aku dan James kita dah discuss dan masa yang paling sesuai sekali untuk dia join Bapak dia ialah apabila dia balik dari Singapura…

Alhamdulillah, syukur Alhamdulillah kehadap Illahi terhadap peluang yang diberikan ini… Ialah, dah lama jugak dia tak happy dengan his recent company sebab-sebab yang tak dapat aku explain dan dengan offer yang diberikan ini, aku bersyukur sangat kehadap Illahi kerana memberikan dia peluang yang keemasan ini (sekali lagi)… Alhamdulillah… So, there will be 2 division in Bapak’s company… Satu division untuk business partner dia and satu division lagi untuk dia dan anak-anak dia concentrate… Ialah, bila bapaknya dah retire, bolehlah dua beradik nih take over the company… Yang aku harap sangatlah mudah-mudahan ada jugak kerja kosong untuk aku join sekali… Kee Hee Hee!


Ialah, aku ni pun tak lah happy sangat kerja kat sini kan so kalau ada peluang as a Secretary kat opis bapak dia itu, apa salahnya! Nak experience? Hah! Aku ada 8 to 9 years of secretarial/admin/invoice clerk… semua aku ada experience… Kerja kat construction site? Iskh! Aku ada pengalaman! Jangan main-main ha! Aku ni pengalaman banyak walaupun muda… Ewah! Eksen gituk kan? Tapi, kita tengok jelah! Mana tau rezekei aku hanya di recent company aku… Tapi takpe kan? Rezeki yang halal ada di mana-mana… Kita kena bersabar jelah! Aku pun mengharap juga yang rezeki lagi satu tu pun kita dapat kecapi! Alah, tahu tahu jelah rezeki apa – rezeki dapat anak… Itulah rezki yang paling besar aku nanti-nantikan… InsyaAllah… Kita tunggu jelah apa yang Doctor Gynae tu akan perkatankan…
Selamat Semua!

5 comments:

Anonymous said...

Kita doakan Insha Allah.. all of your plans will go smoothly.. Insha Allah.. and Have a safe journey to and from Singapore.. :)

Ely said...

ahemm ahemm, tekak loya ker?

u're going to be the first in our 'baby catching' race hehehe!

let us know and in the meantime...take care u!

Meraq said...

Mudah2an Mas di beri peluang bekerja dgn family sendiri. InsyaAllah. Dalam mengharap tu, jgn lupa jaga kesihatan diri. Macam dah nak dekattt dapatt aja tu...hehehe..

Yara said...

Alhamdulillahlah Mas. Rezeki Allah memang di mana-mana. Kalau syarikat bapak mertua you nak pakai orang lagi bilang I ok. Nak jugak I kerja kat UK :)
I'll doa for your greatest wish tu ok. I know how it felt in the early years of my marriage until the first pair of little feet walked into our lives, followed by 3 more pairs later :)

SimplyMas said...

Suriyati: THanks darling!

Ely: Tekak loyar tapi tak ada apa-apa! Kena tunggu lagilah nampaknya! sabar jelah kan? ;P

Kak Za: InsyaAllah! Thanks Kak Za!

Yaslam:Betul kata Yaslam! Rezeki dimana mana kan asalkan halal! Okay, boleh! I will kasi recommendation to my bapak mertua! Thank for your well wishes!